For at sikre en god social trivsel og et godt undervisningsmiljø er der følgende regler for anvendelse
af mobiltelefoner og smartwatches på Skelgårdsskolen.
For elever
Alle elever fra 0.-9.kl. afleverer mobiltelefonen i flytilstand i forbindelse med skoledagens start og
telefonen udleveres igen, når skoledagen er slut, dog vil 7.-9. klasse få udleveret mobiltelefonerne i
10-pausen, 12-pausen og kl. 14-pausen. Telefonerne låses inde. Lærere og pædagoger beslutter, hvornår telefonen inddrages i læringsmæssig sammenhæng.
Smartwatches sættes i "skolemodus" eller flytilstand ved skoledagens start.
Computere, tablets mm. må tilsvarende kun anvendes i læringsmæssig sammenhæng.
Mobiltelefonen må ikke anvendes til at fotografere eller filme med, med mindre det er aftalt med de personer, som fotograferes eller filmes.
Hvis en person fotograferes eller filmes mod sin vilje, vil de aktuelle forældre blive inddraget. Læs mere her hos Datatilsynet.
Billeder/film må ikke videresendes uden forudgående aftale med personerne på billedet/filmen.
Beskeder må ikke være anonyme, virke chikanerende eller indeholde antydning af mobning.
Der kan laves individuelle aftaler, hvor mobiltelefonen eller smartwatches er et vigtigt støtteredskab i forhold til elevens
læring eller helbred.
Faglærere sætter ved starten af dagen mobiltelefonerne ind i "mobilhotellet", før klassen går til faglokalerne som f.eks. madkundskab, idræt, naturfag og musik.
Har eleverne timer i faglokaler i slutningen af dagen, hentes mobiltelefonerne over til faglokalet, så de nemt kan udleveres ved undervisningens ophør.
Anvendelse og medbringelse af elektroniske enheder sker ubetinget på forældrenes/elevens eget ansvar.
Skolens forsikring dækker ikke evt. skader eller tyveri. Det vil være en god ide at tegne en mobilforsikring eller undersøge, om dit barns mobil er dækket af din indboforsikring.
For skolens ansatte
Skolens ansatte er rollemodeller og efterlever de samme regler i læringsrum og ved tilsyn med
eleverne.
Ved overtrædelse af reglerne
Overtrædes reglerne, inddrages de elektroniske enheder af læreren/pædagogen. Der udleveres en kvittering til eleven.
Den konfiskerede enhed udleveres fra kontoret til forældrene efter en kontakt til en leder.
Ved gentagne overtrædelser af regelsættet indkaldes elev og forældre til en samtale.
Revideret af Skolebestyrelsen 23. november 2023