Energidrikke

Sundhedsstyrelsen og andre med viden om børn og sundhed fraråder klart, at børn og unge indtager energidrikke, især pga. deres høje indhold af koffein, men også pga. det høje sukker-indhold.

Samlet set er energidrikke både på kort sigt og på lang sigt sundhedsfarlige for børn og unge:

Derfor er det drøftet i skolebestyrelsen og medarbejdergruppen, og vi har besluttet, at det ikke er accepteret, at der indtages energidrikke på skolen. Vi henstiller også kraftigt til, at de slet ikke indtages i skoletiden. Dette er dog et anliggende mellem jer som forældre og jeres børn.

Børn og energidrikke:
På grund af deres høje indhold af koffein anbefales børn ikke at indtage energidrikke.
Indtagelse af koffeinholdige læskedrikke kan være problematisk for børn og unge, idet selv et mindre indtag af koffein vil kunne medføre forbigående adfærdsforandringer, f.eks. forøget uro, irritabilitet, nervøsitet og angst.

Citat fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hjemmeside: www.altomkost.dk > Fakta > Energidrikke

Hvis vi ser elever komme med dåser med energidrikke skal dåserne bortskaffes, dvs. eleven vil blive bedt om at smide indholdet ud. Skulle der i den sammenhæng opstå problemer, vil I blive informeret via en besked på Intra eller om nødvendigt telefonisk.

Vi opfordrer til, at I tager en snak med jeres børn om dette hjemme, så vi i fællesskab kan sam-arbejde om en god trivsel og et godt læringsmiljø på Skelgårdskolen.

Revideret 3. september 2019

Efter godkendelse i Skolebestyrelsen