Forudsætningen for et godt samarbejde
Samarbejdet mellem skole, SFO og hjem er helt fundamentalt for elevernes udvikling, og kommunikationen er en af de vigtigste grundsten i dét samarbejde.
Med andre ord; jo bedre vi kan samarbejde om eleverne, jo bedre kan vi støtte dem i deres faglige og sociale udvikling.
Informationskanaler og platforme - hvad skal bruges til hvad?
* AULA – Kommunikationsplatform, som alle forældre forventes at anvende
* MinUddannelse – Læringsplatform til brug for digitale undervisningsaktiviteter, kobling til undervisningsmål, elevplaner, uddannelsesplaner, karakterer, log mellem skole og hjem, trivsel m.m. Indgangen til ”MinUddannelse” findes i Aula.
Den primære platform for kommunikation mellem skole, SFO og hjem er Aula. Her foregår den almindelige dagligdags kommunikation om aktiviteter, praktiske forhold, vigtige beskeder mv.
Skolens- og SFO´ens ledelse og medarbejdere informerer løbende via Aula. I Aula er der klassevise opslagstavler, kalender, ugeskema og adgang til at skrive mail til ansatte, de andre forældre mfl. Her kan forældre kommunikere med hinanden.
Kommunikationen mellem skole, SFO og hjem foregår i høj grad digitalt. Vi opfordrer til at man følger retningslinjerne for den gode digitale kommunikation:
1. Skriv til færrest muligt – så ingen får unødvendige beskeder
2. Undgå for mange budskaber i beskeden – især hvis den sendes til mange
3. Formuler tydeligt og kortfattet – så der ikke opstår misforståelser
4. Hold en ordentlig og respektfuld tone – skriv som man ønsker at modtage den
5. Accepter andres stavefejl og slåfejl
6. Skriv ikke negativt om enkeltpersoner – hverken børn eller voksne
7. Vær åben og imødekommende – for andres synspunkter
8. Læs beskederne i en positiv ånd
9. Vent med at besvare en personfølsom besked – telefonopkald eller møde er måske bedre
Skolens- og SFO’s ansvar
* Skole- og SFO sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer og hvordan.
* Skole- og SFO informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær. 0-5. klasse dagsfravær og 6-9. klasse lektionsfravær.
* Skole- og SFO behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
* Skole- og SFO tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene. Herunder at ugeplaner som udgangspunkt er tilgængelige i ”minuddannelse.dk” og at andre meddelelser som f.eks. ture mv. gives på ugeplanen. Ugeplaner er dynamiske og kan ændres og udvikles løbende. Derfor skal den tjekkes løbende.
* Informationer, der kræver forældrenes deltagelse på skole eller SFO, meldes, hvor det er muligt, ud senest to uger før i AULA kalenderen.
* Skolens- og SFO’ens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene – som hovedregel indenfor 5 arbejdsdage. Ved ferie eller sygdom må forventes længere svartid. Der anvendes autosvar ved ferie og længerevarende sygdom.
* Skolen sikrer at der er deltagelsesmulighed for alle til f.eks. skole/hjem samtaler.
Forældrenes ansvar:
* Forældrene kontakter skolens- og SFO’ens ansatte i henhold til retningslinjerne.
* Forældrene holder sig orienteret om barnets skolegang bl.a. ved at tjekke ugeplanen og ugentligt at holde sig orienteret på Aula.
* Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen og SFO, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
* Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til afdelingslederen. Skolelederen kan dernæst blive inddraget, hvis der ikke er fundet en passende løsning.
* Forældrene har ansvar for at oplyse skole og SFO om sygdom og ekstraordinær frihed.
* Relevante ansatte på skolen eller SFO skal inddrages i løsning af konflikter, hvis det vurderes, at kunne bidrage til løsning af konflikten.
* Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten.
* Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
Elevernes ansvar:
* Eleverne holder sig dagligt orienteret på Aula og læser ugeplanen på ”MinUddannelse.dk”.
* Indskolingseleverne støttes af deres forældre i forhold til at være på Aula.
* Fra 4. klasse holder eleverne sig dagligt orienteret på Aula, herunder ugeplanen på ”minuddannelse.dk”. Først sammen med forældrene og senere alene. På den måde understøtter vi eleverne i gradvist at overtage selv i udskolingen.
* Elevrådet skal holde sig løbende orienteret om elevrådsmøderne og vigtige informationer.
Elevernes ansvar:
* Eleverne holder sig dagligt orienteret på Aula og læser ugeplanen på ”MinUddannelse.dk”.
* Indskolingseleverne støttes af deres forældre i forhold til at være på Aula.
* Fra 4. klasse holder eleverne sig dagligt orienteret på Aula, herunder ugeplanen på ”MinUddannelse.dk”. Først sammen med forældrene og senere alene. På den måde understøtter vi eleverne i gradvist at overtage selv i udskolingen.
* Elevrådet skal holde sig løbende orienteret om elevrådsmøderne og vigtige informationer.
Skolebestyrelsens ansvar:
* Skolebestyrelsen sikrer, at der lægges relevante referater ud fra møder. At principperne, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, er let tilgængelige for forældrene.
Hvem taler jeg med om hvad?
Revideret af skolebestyrelsen 23. nov. 2023