Formål
Trivselshandleplanerne skal bruges som et redskab for opfølgende handling på de fokuspunkter, der er blevet belyst efter den nationale trivselsmåling.
Mål
Den nationale trivselsmåling laves hvert år og giver en mængde data om elevernes trivsel. det er afgørende, at data analyseres og de bruges formativt til at udvikle og forbedre praksis. Der laves handleplaner for alle klasser eller årgange og arbejdes med opfølgning på dem, uanset resultat i trivselsmålingerne, da det kan være lige så vigtigt at sætte fokus på at fastholde det der går godt, som på at forbedre det der er udfordrende..
Skolens ansvar
Det enkelte lærerteam faciliterer en proces for, hvorvidt handleplanen skal udarbejdes per klasse eller årgang. Handleplanen indeholder information om, hvilke indsatser der kan arbejdes med, hvem der er de ansvarlige samt hvornår der følges op. Forælrene kan indvolveres/informeres enten via dialog med kontaktforældre, forældremøder eller Aula. Handleplanens fokuspunkter dannes af lærerteamet.
a. Fokuspunkter er kendt for forældre og elever.
b. Der arbejdes aktivt med fokuspunkterne.
Elevernes og forældrenes ansvar
Forældrene kan involveres i arbejdes med handleplanernes fokuspunkter og er ansvarlig for løbende at være nysgerrige på, hvordan de kan støtte op om klassens trivsel. handleplanerne skal indeholde tiltag, der foregår i skolen med mulighed for at forældrene kan væe med til at bakke op udenfor skolen i elevens fritid.
Skolebestyrelsens ansvar
Princippet omkring trivselshandleplaner tages op til en evaluerende drøftelse årligt.
Revideret oktober 2024