Elevrådets ordensregler

Skelgårdsskolens ordensregler - skrevet af elevråd på elevsprog
For alle børn og voksne på skolen.

Ansvar:
På vores skole skal eleverne følge sig trygge og opleve at have en ven. Vi skal hjælpe dem, som har det svært. Man skal være mod andre, som man gerne selv vil behandles.
På vores skole har alle et ansvar for, at skolen er ren og pæn.
Toilet: Ram toilettet, når du er ude og tisse, og du skal ikke smide papir på gulvet.
Klasseværelse: Pas på dit klasseværelse, som du passer på der hvor du bor.
Skraldespand: Smid dit affald i skraldespanden i klassen, og bær det ud til containeren bagefter.

Tips fra elevråd: Hvis du er en af de store, så skal du passe på de små.

Skole-hjemsamarbejde:
På vores skole er kontakten mellem skole og forældre en ting vi gør med søde ord og godt humør.
På vores skole har de voksne et fælles ansvar for at alle har det godt i skoletiden, og det skal I tale om til møderne.
Tip fra elevråd til forældre og de voksne: I skal tale pænt til hinanden over Aula og til forældremøderne.

Pauser:
På vores skole skal du være sød over for alle. Hvis du har brug for det, skal du huske at spørge en voksen om hjælp.
Lærere, elever og forældre skal hjælpes ad med at lære børn, hvordan man er i skolegården.

Tip fra elevråd: Alle skal være trygge og kunne lide at holde pause.

Undervisning:
På vores skole er der plads til alle og vores forskelligheder. Det er vigtigt, at man opfører sig ordentligt og lytter til hinanden og læreren. Det skal være rart og trygt at være i undervisningen. Man må ikke larme og forstyrre andre.

Tip fra elevråd til eleven: Du skal lave dine lektier, fordi hvis du ikke gør det, bliver det svært at følge med i timerne.

Tilsyn:
Alle voksne lytter, hjælper og bevæger sig rundt på skolen. Alle passer deres tilsyn, så eleverne har en at se op til.

Tip fra elevråd: Vi skal huske at spørge om hjælp.

Hvordan man taler til hinanden:
På vores skole er det vigtigt, at vi alle taler pænt til og om hinanden - dette gælder både om du er forældre eller voksen.

Tip fra elevråd: Du skal være sød mod andre, og du må IKKE sige grimme ting.